Polen - søndag den 27. marts 2016

Fra Krakow til Suchedniow

Sidste dag i Krakow. Mikal havde inviteret os til morgenmad hjemme i hans lejlighed. Så for sidste gang tog vi bus og sporvogn ind mod centrum. Mikal havde ikke haft gæster til morgenmad i nat. De var alle faldet fra, sagde han. Han diskede op med 5 slags pålæg, brød og en form for kold kartoffelsalat. Dertil kaffe, the og rødvin. Alle de polakker, som vi kender, var vilde med søde ting. Mikal ingen undtagelse, så der var ikke mindre end tre kager og en masse andet. Vi kom til at snakke om musikken fra gudstjenesten og Mikal gav en masse eksempler på noget af det musik, han havde hørt. Det var noget, der lå hans hjerte nær. Han kunne synge med på det meste.

Vi brød op og takkede for polakkernes gæstfrihed. Kl. 11:30 var vi på vej mod nordøst. Første mål var et område med malede huse. Det vil sige at de havde dekoreret dele af deres huse med blomster i harmoniske farver. Vi gik en tur på kirkegården i Zalipie, som byen hedder. De havde vendt alle gravene, så de havde front ud mod midtergangen. Det virkede harmonisk men stadig ikke særlig pænt, fordi gravstenene næsten kun er pyntet med kunstige blomster. Det var jeg ikke vild med. Vi så også en ny grav, hvor der var friske blomster. Det var nogle rigtige flotte buketter, de havde lavet. Vi havde planer om at gå en tur i en af Polens 23 nationalparker.

I første omgang sluttede vi dagen af på en campingplads i byen Suchedniow, ca. 25 km. fra Kielce. Her var også meget lukket men der var dog sneget sig en enkelt camper ind. Vi parkede tæt på en sø, så vi havde udsigt til søen. Der gik ikke lang tid, før en polsk mand dukkede op. Han var åbenbart vagt og han ville opkræve for overnatningen. Så var formalia på plads og vi kunne få en nøgle til badet. Lækkert!

Alex stod for dagens aftensmad, som var de ting, vi havde fået velsignet i går + et par øl og et glas hvidvin. Efter maden sad jeg med benene oppe og ventede på, at kaffen blev serveret. Dagens sidste opgave var en planlægningssnak. Vi havde tjekket vejret og det skulle arte sig de næste to dage.